50 år i el- og telebranchen: ”Det handler om at følge med udviklingen”

For Kaj Anker Hansen er det en ganske særlig tid. Han kan nemlig fejre sit 50 års jubilæum. I alle årene har arbejdsadressen og – glæden været den samme. Både i sin læretid som elektriker og op til i dag, hvor han er en anerkendt projektleder inden for telekommunikation.

”Jeg er heldig, at jeg har været en del af en så stor udvikling,” indleder Kaj og uddyber: ”Der er sket meget inden for mit fag. Ser du bare på telebranchen, som jeg har været en del af de sidste 22 år, så er vi jo gået fra rene taleløsninger til at designe løsninger, der kan imødekomme det stigende krav om at være online hele tiden.”

For Kaj er det også fremdriften, der holder liv i passionen for sit fag – og det er også årsagen til, han aldrig har haft lyst til at skifte arbejdsadressen ud: ”Du skal følge med udviklingen og ikke stå af vognen. Det handler nemlig om at gribe de muligheder, der opstår og være med til at præge udviklingen.”

Som 17-årig startede Kaj i lære hos Elektrikeren i Hedensted, der senere blev overtaget af HPK-El. Ved overdragelsen til Siemens A/S gik han fra at være elektriker til projektleder. Det var her, han stiftede bekendtskab med telebranchen – og her har han været siden. Både da Glenco overtog virksomheden, og da Intego opkøbte afdelingen i 2007.

Fra simple el-installationer til design af komplekse kommunikationsløsninger

Gennem årene har han prøvet lidt af hvert. Arbejdet har bevæget sig fra simple el-tekniske installationer hos private kunder til at være med i front i Integos landsdækkende Telecom-afdeling, som har serviceaftaler med de førende danske teleudbydere.

”50 år. Når man tænker over det, så er det jo lang tid. Vi har bevæget os fra primært fokus på det håndværksmæssige til IT-løsninger og automatisering. Der er sket så meget, at det er svært at sætte ord på udviklingen,” fortæller Kaj, som altid har mødt udviklingen med et stort gåpåmod og lyst til at lære noget nyt: ”Det handler jo om at gribe de muligheder, som opstår.”

Den stærke kunderelation motiverer Kaj

Det, som han især finder spændende, er kunderelationen: ”Med de løsninger, som vi har i dag er vi kommet endnu tættere på kunden. Du skal ikke længere bare bygge og aflevere. Du skal også have en tilfreds slutbruger – og det er en spændende proces. Hos Intego har vi længe arbejdet med at designe vores egne kommunikationsløsninger, og det er utroligt spændende.”

Kaj har selv været en stor del af udviklingen af Integos kundeløsninger inden for Telecom. Det gælder både et trådløst stærkt Wi-Fi netværk og DAS-anlæg, som forstærker dækningen. Her siger Kaj uddybende: ”Nutidens behov for at være online hele tiden stiller stadigt større krav til vores udstyr og de løsninger, vi skal levere, så det giver en optimal oplevelse af brugeren.”

Respekteret kollega med øje for arbejdsmiljø

Poul Erik Madsen, afdelingsleder for Integos Telecom-afdeling, sætter da også stor pris på Kajs indsats: ”Kaj har været med fra starten til udbygning samt drift og vedligehold af teleudbydernes net. Han leverer stadigt et professionelt arbejde og er med til at udvikle vores afdeling. Han er en respekteret kollega og samarbejdspartner for de store teleudbydere. Han har aldrig løse opgaver til at ligge på sit skrivebord, og i dag administrerer og koordinerer han cirka 10-12 medarbejdere, som alle respekterer Kajs ledelsesstil. Han har også udført og udfører stadigt et stort stykke arbejde som sikkerhedsrepræsentant.”

For Kaj er det også et område, som betyder meget: ”Det handler om at sikre, at der ikke er nogen, som kommer til skade. Her kan jeg drage nytte af min mangeårige erfaring, når jeg vejleder mine kollegaer om arbejdsmiljø og sikkerhed.”

Kaj har fået Dronningens Fortjenstmedalje og Den Kongelige Belønningsmedalje for sine 50 års uafbrudt ansættelse samme sted. Kaj siger afsluttende herom: ”Det er da et stort skulderklap. Men jeg går ikke på pension foreløbigt og tager et år ad gangen og bliver ved så længe, jeg kan.”