Karriereudvikling: Fra elektromekaniker til serviceleder

Hos Intego arbejder vi konstant med at udvikle vores medarbejdere og tydeliggøre de muligheder, der er for et karriereskifte internt i organisationen, samt at guide og motivere de ansatte, som har en karrieredrøm.

Carsten Johannsen var klar til at tage karriereskridtet til serviceleder efter at have arbejdet som elektromekaniker i 25 år. Selvom værkstedet blev udskiftet med skrivebordet i 2018, så var drivkraften den samme: At give kunderne den bedst mulige service.

Som tekniker, der går med drømmen om en lederrolle, kan første step være at teste sine lederkompetencer af som formand. Den del kunne Carsten sætte flueben ved.

”Lederrollen har altid faldet mig naturligt – men det er stadig rart at få lov til at teste sine kompetencer af som formand inden, man tager springet til at blive serviceleder,” indleder Carsten og uddyber: ”Når du har arbejdet med det samme i så mange år, som jeg har, så vil du gerne prøve noget nyt. Derfor var jeg også glad for, at jeg fik muligheden for at tage næste skridt i samme firma.”

Carsten er i dag en af Integos serviceledere hos den mekaniske afdeling i Kolding, der står i spidsen for 13 serviceteknikere, som servicerer de lokale industrikunder.

Motivationen er i top og nye udfordringer venter

Carsten lægger ikke skjul på, at efter så mange år som elektromekaniker, så kørte det meste på rutinen og den ene dag, tog den anden. Som elektromekaniker byder opgaverne blandt andet på reparation af elmotorer og pumper:

”Selvom jeg er rykket om på den anden side af skrivebordet, så forsvinder den viden, jeg har, jo ikke. Jeg er helt vildt motiveret, og jeg trives med alle de udfordringer, der findes i jobbet som serviceleder, og samtidig have tid til at hjælpe mit team, hvis de møder udfordringer.”

Selvom jobtitlen er udskiftet, så har han aldrig været i tvivl om, at faget og branchen er den rette – og det er der især to årsager til: ”Arbejdsformen og kundekontakten,” siger han og uddyber:

”Jeg har altid selv kunnet styre min hverdag, lave kundeaftaler, og der er ikke nogen ovenfra, som dikterer, hvad jeg skal. Det er en stor frihed. Det, jeg især kan lide ved faget er at servicere kunderne og give dem den bedst mulige service, og hjælpe dem med at holde produktionen kørende optimalt. Selvom det ikke længere er med en skruetrækker i hånden.”

Intego udvikler sine egne talenter

Carstens chef, Søren, havde en afgørende rolle da Carsten skiftede fra elektromekaniker til serviceleder:

”Jeg havde gået med tanken om karriereudvikling i et stykke tid, da Søren prikkede til mig første gang og spurgte, om det ikke var noget for mig. Herefter fik jeg formandsposter, hvor jeg løbende havde en dialog med Søren om, hvad det næste skridt var for at blive serviceleder,” siger Carsten.

For afdelingschef Søren Aspestrand Nielsen var der ingen tvivl om Carstens potentiale:

”Vi er glade for vores medarbejdere, og derfor bakker vi også gerne op om og udvikler vores egne talenter, når vi kan se, at der er en, som har et udviklingspotentiale. I stedet for fx at rekruttere en ny serviceleder, har det også flere fordele, at vi sørger for at udvikle vores egne folk til at kunne varetage en sådan opgave. Carsten havde jo allerede et indgående kendskab til Intego, vores kunder og ikke mindst vores mekaniske team i Kolding, og derfor har han en stor værdi for os.”