Effektivisering af halvårlige eftersyn sikrer oppetid

Hver dag modtager Danfoss’ centrallager i Rødekro varer fra deres afdelinger, som opmagasineres for senere at blive sendt ud til kunder i ind- og udland. I løbet af denne proces er der mange mekaniske og el-tekniske enheder i spil, hvorfor oppetid er altafgørende for at varerne i sidste ende når ud til kunden. Det kræver vedvarende service på eksisterende anlæg og optimering af de daglige processer.

Det er vigtigt for Danfoss med et velfungerende og effektivt vedligeholdelsesteam, som sørger for, at lagerets el-tekniske og mekaniske enheder altid fungerer optimalt, så distributionslageret ikke risikerer uforudsete maskinstop. Til denne opgave har Danfoss indgået et samarbejde med Intego.

Effektiviseret halvårlig eftersyn fra 11 dage til én weekend

Foruden daglig vedligehold af Danfoss’ interne vedligeholdelsesteam, afsættes der hvert halve år en weekend, hvor Integos medarbejdere hjælper med at gennemgå hele anlægget. På denne weekend skal over 250 meter rullebaner serviceres samt elevatorer og miniload kransystemet, som består af 10 antal hurtigkraner. Systemet skal navigere rundt i Danfoss’ fysiske pallelager bestående af 14.000 pallepladser samt 100.000 sorteringsbakker med små dele.
Tidligere har disse halvårlige eftersyn varet mellem 9-11 dage, hvor de i dag klares over én weekend. Via en markant effektivisering af de el-tekniske og mekaniske eftersyn, er der dermed sikret en højere oppetid på produktionsanlægget – også imens eftersynet foretages.

Vigtigt med knowhow

Danfoss’ distributionslager benytter et gennemtestet tysk anlæg etableret i år 2000. Anlæg som har været i drift i mange år kræver en særlig knowhow at kunne vedligeholde. Teknisk ansvarlig hos Danfoss Rødekro, Bjørn Bach Kristensen, forklarer vigtigheden i at få tilsendt de samme folk til eftersyn hvert halve år:

”Vi sætter pris på muligheden for at få tilsendt de samme medarbejdere til weekenderne med eftersyn, da vi så kan sørge for at opbygge erfaring, fælles viden og knowhow, som vi anser for utrolig vigtigt, når vi har at gøre med et anlæg etableret i 2000”.

Samtidig er Danfoss og Intego enige om vigtigheden i gode relationer og fordelene i et langvarigt samarbejde. Det var netop den gode relation og tidligere succesfulde samarbejde, som førte til denne her aftale. Bjørn Bach Kristensen uddyber:

”Vi nyder godt af Integos lokale tilstedeværelse, som flere gange har hjulpet os med at få reservedele hurtigt leveret. Intego er samtidig gode til løbende at komme med forbedrings- og udviklingstiltag. De får stillet de rigtige spørgsmål og handlet på det, hvilket skaber stor værdi for os”.

Fordelene i kun at skulle kontakte én leverandør

Samarbejdet strækker sig også ud over de halvårlige eftersyn, og Intego træder ofte til i forskellige sammenhænge. For Bjørn Bach Kristensen er der kun fordele at hente i samarbejdet fra hans synspunkt:

”Det er klart, at det er nemmere for mig at have én leverandør, som koordinerer opgaverne internt, frem for jeg skal have tre forskellige leverandører til at arbejde sammen. Derfor er det en fordel, at Intego favner så bredt kompetencemæssigt, som de gør. Derudover nyder vi også godt af, at Intego altid har mulighed for at sende medarbejdere til daglige opgaver; hvis ikke der er nogen tilgængelig i Rødekro, så sender de blot nogle fra Kolding. Det fungerer bare”.

Key Account Manager hos Intego, Jesper Bork Andersen glæder sig over samarbejdet, som har varet et års tid og kommenterer:

”Intego bestræber sig altid på at levere en god service og er stolt over vores tilfredse kunder. Det danner grobund for et langvarigt samarbejde”.

 

Download