Intego sikrer forsyningsselskaberne optimal dataopsamling

Diehl Metering oplever en øget efterspørgsel på løsninger, der kan sikre den danske forsyningssektors dataopsamling fra energimålere. Her trækker de på Integos kompetencer inden for både målerudskiftning og Telecom.

Diehl Metering sælger højteknologiske målere og netværksløsninger til den danske forsyningssektor inden for vand, varme, el og gas. Derfor er det også et krav, at deres samarbejdspartnere kan levere en høj kvalitet og innovative løsninger – og det kan Intego:

”Intego er virkeligt gode til at udvikle systemer og løsninger, der imødekommer det, som vores kunder efterspørger inden for dataopsamling. Fx har Intego udviklet og designet en løsning, så vi nemt kan opsamle data løbende i forbindelse med målerudskiftning. De har også sikret, at vi hurtigt kan registrere målerskiftet og samtidig bliver både kundehenvendelser og montørbesøg logget, så vi sikrer sporbarhed. Samtidig sikrer samarbejdet med Intego også en strømlinet ruteplanlægning. Det er alt sammen noget, som forsyningsselskaberne efterspørger,” forklarer projektchef hos Diehl Metering, Mogens V. Hansen, der ser positivt på Integos håndtering af den øgede efterspørgsel på dataopsamling.

Diehl Metering og Intego har et flerårigt samarbejde bag sig, hvor Diehl Metering trækker på Integos set-up til målerudskiftning og erfarne montører. Januar 2017 lød startskuddet til et etårigt projekt, hvor Intego skal udskifte i alt 9.000 vand- og fjernvarmemålere i Sydjylland. For at imødekomme kundernes ønsker, har Diehl Metering ikke alene trukket på Integos kompetencer inden for målerudskiftning – men også Telecom.

Dataopsamling via en flagstang eller skorsten

Diehl Metering og Intego har både taget flagstænger og skorstene i brug for at imødekomme forsyningssektorens behov for dataopsamling. Her sikrer samarbejdet med Intego, at der ikke er langt fra idé til handling, og Diehl Metering ser positivt på Integos ekspertise: ”Når vi kommer med en idé, så er Intego altid villige til at udvikle den, så vi får lavet en optimal løsning. De har også altid gode forslag til, hvordan vi kommer i mål med idéen,” forklarer Mogens V. Hansen.

Integos Telecom-team er vant til at arbejde med dataopsamling. Derfor er det ingen hindring at designe en løsning til forsyningsselskaberne:

”Alle målerne er udstyret med en lille radiosender. Målerne opsamler forbrugsdata, som radioen sender hjem til forsyningsselskaberne, så de hele tiden er opdateret med forbruget. Radiosenderen i målerne sender sine data igennem et radionetværk – helt på samme måde som vi kender det fra mobiltelefoni. Vi har bygget sådan et radionetværk med Diehl Meterings udstyr og sat det op i både skorstene og flagstænger, så vi er sikre på, at forbrugsmålingerne kommer hen til forsyningsselskabet,” forklarer Thomas Christensen, projektleder i Integos Telecom-afdeling, der også har stået for at indhente byggetilladelser til at opsætte løsningen.

Stor tilfredshed med Integos montører

Udover at inddrage Integos Telecom-afdeling, så har projektet fast beskæftiget fem af Integos montører med målerudskiftning siden januar. Hos Diehl Metering er der stor tilfredshed med Integos montører:

”En af styrkerne ved Intego er, at de har fokus på, deres montører leverer en god service. Det er vigtigt for os, fordi det er afgørende for vores kunders tilfredshed. Her er den tilbagemelding, vi generelt får, at vores kunder i høj grad er tilfredse med den service, montørerne leverer. Det er også min fornemmelse, at Intego tager det meget alvorligt og lærer sine montører, hvad god service indebærer. At du ikke går ind i beskidte sko, rydder op efter dig selv, siger pænt goddag osv. Alt det er helt naturligt for Integos montører, og det sikrer, vores kunder får en god oplevelse,” siger Mogens V. Hansen.

Sideløbende med det etårige projekt, er der et fast samarbejde, hvor Diehl Metering trækker på Integos erfarne montører og set-up til målerudskiftning, når de får nye kunder. ”Hver gang, vi udfører en opgave eller et projekt sammen, så kommer der forbedringer og ændringer, som vi tager med videre, og på den måde udvikler vi os hele tiden, så vi kan give vores kunder den bedste løsning,” afslutter Mogens V. Hansen. Det næste projekt, der venter de to samarbejdspartnere, er udskiftning af 5.000 vandmålere på Sjælland.