Würth Danmark og Intego i tæt parløb  om udvidelse af butiksnet

Würth gruppen vil mere end fordoble antallet af butikker i Danmark og skal inden 2020 have åbnet yderligere 26 butikker. Udvidelsen af butiksnettet og renovering af eksisterende butikker sker i tæt samarbejde med Intego.

Befæstelses-, værktøjs- og kemigiganten Würth, der i dag beskæftiger flere end 550 medarbejdere i Danmark, har en strategi om at være fysisk til stede lokalt over hele Danmark. Derfor skal det eksisterende butiksnet, der i dag består af 24 butikker, fordobles, og inden 2020 bestå af i alt 50 butikker for at opfylde koncernens målsætninger.

Kundebehov i fokus

"Det er helt altafgørende for os at være til stede lokalt. Vi skal kunne dække kundens behov her og nu, og det kræver altså, at du er geografisk repræsenteret mange steder i landet", forklarer Donny Holm, der er strategisk projektleder for området butiksudvikling hos Würth Danmark, og fortsætter: "Vi følger kundernes behov nøje, og vi kan se, at det ikke længere er nok at have en højeffektiv webshop, som kunderne kan tilgå 24 timer i døgnet. Kunderne vil også selv have mulighed for lige at hente det, de står og mangler, og det skal vi naturligvis kunne tilbyde dem."

5 nye butikker om året

At åbne minimum fem nye butikker om året – og samtidig holde det eksisterende butiksnet på knap 25 butikker up-to-date – er en stor opgave. Derfor har Donny Holm allieret sig med Intego, der i dag står som tværgående leverandør, når en ny butik skal åbne:

"Tidligere var det en meget stor opgave at åbne en ny butik. Vi entrerede med 15-20 underleverandører – lige fra elektrikere og malere til skilte- og gitterleverandører. Vores egen IT-afdeling brugte også minimum to dage i den nye butik med installation af kasser, kreditkortterminaler og øvrig IT. Det var meget omfattende", konstaterer Donny Holm.

Velafprøvet butikskoncept

Intego startede også som én blandt mange underleverandører til Würth Danmark, og det var faktisk lidt af en tilfældighed, at Intego i dag står for hele konceptet:

"Vi har løbende hjulpet vores kunder med at starte nye butikker op og kan ofte konstatere, at der følger et stort koordineringsarbejde med. Det besværliggøres af, at kunden ofte sidder et andet sted i landet, og derfor er det svært at vide præcist, hvad der foregår, og hvordan de forskellige leverandører skal koordineres", forklarer Morten Eskelund fra Intego.

Han er salgschef i afdelingen for el-teknisk installation og service og har – i samarbejde med afdelingsleder Morten Pedersen – været med til at videreudvikle Integos kædebutik-koncept. Det startede allerede i 1980’erne med åbning af et stort antal Fakta-butikker og førte til opbygningen af et helt system til opstart af nye butikker.

Morten Eskelund understreger blandt andet, at der ofte følger en hel del overraskelser med, når en kunde eksempelvis lejer sig ind i en bygning. Derfor tilbyder Intego at være med inde over, når egnetheden af et lejemål skal vurderes. Intego har opbygget et unikt system blandt andet med tjeklister, der sikrer, at tingene foregår i den rigtige rækkefølge og at fejl ikke begås to gange:

"Det er en kompliceret proces at starte en ny butik op, og der er mange ressourcer i spil. Derudover er det helt afgørende, at en ny butik åbner til det aftalte tidspunkt, og det sikrer vores system", fortsætter han.

Sparer interne ressourcer

Tilbage hos Würth Danmark er der høj aktivitet i Donny Holms afdeling. Han skal efter planen åbne minimum 2 nye butikker i 2016, men samarbejdet med Intego sparer ham for en del interne ressourcer:

"Jeg har foreløbig samarbejdet med Intego om åbningen af tre nye butikker og fremadrettet vil de komme til at stå for så meget som muligt, så butiksåbningerne trækker så lidt på vores organisation som muligt. På den måde forventer jeg, at Intego udvikler sig fra at være leverandør til at være partner, så vi i fællesskab kan udvikle en meget effektiv måde at åbne butikker på sammen", slutter Donny Holm.

Download